ggg ggg

Mieszkańcy Marek i Radzymina czekali na nią 1100 dni. Opłacało się. Nowa trasa S8 robi wrażenie!

Przedświąteczna noc z 22/23 grudnia 2017 roku przyniosła mieszkańcom Marek i Radzymina wymarzony prezent pod choinkę. Wreszcie, po dekadzie oczekiwań i 1100 dniach, które upłynęły od czasu zawarcia umowy z wykonawcami, obwodnica Marek na trasie S8 została otwarta!

Trzeba przyznać, że GDDKiA sprawiła mieszkańcom nie tylko prezent, ale też niespodziankę. Właściwie do ostatniej chwili nie było wiadomo, czy wskazany termin otwarcia, wyznaczony na piątkowy wieczór 22 grudnia zostanie dotrzymany, ponieważ jeszcze przez cały dzień trwały odbiory techniczne i prowadzone były poprawki.
Koniec końców, doczekaliśmy się. Oczekiwanym od dekady odcinkiem trasy S8 o długości 15,3 km, zwanym popularnie Obwodnicą Marek w końcu pojechały pierwsze samochody. I choć od początku czynne są zaledwie dwa węzły: Zielonka i Radzymin Południe (węzeł Kobyłka wciąż pozostaje w budowie, a węzeł Wołomin nie ma jeszcze nawet drogi dojazdowej) to jednak korzyści płynące z inwestycji, której całkowity koszt opiewa na zawrotną kwotę 737 mln zł są już odczuwalne. Marki odetchnęły od korków, a mieszkańcy m.in. Radzymina cieszą się z możliwości dojazdu do stolicy w sensacyjnie krótkim czasie.
Gwoli ścisłości należy jednak dodać, że owa rewolucja komunikacyjna w tej części powiatu wołomińskiego nie dokonała się bez przykrych niespodzianek. Część mieszkańców zgłasza problemy z natężeniem hałasu sygnalizując, że ilość ekranów dźwiękochłonnych przy terenach zabudowanych jest jeszcze niewystarczająca. Ponadto, w pierwszych dniach funkcjonowania nowej trasy wielu kierowców zmyliła jazda na pamięć. Zmieniona organizacja ruchu doprowadziła do wymuszeń pierwszeństwa nierzadko zakończonych stłuczkami (Tak było np. w Radzyminie, gdzie w dn. 22 grudnia stary odcinek trasy od ul. Piłsudskiego do os. Victoria został zamknięty dla ruchu, a zmianie uległa organizacja ruchu przy Cmentarzu 1920 na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Wołomińskiej (DW635) – pojazdy zjeżdżające z wiaduktu i skręcające w prawo do centrum Radzymina zyskały pierwszeństwo, podobnie, jak pojazdy jadące z al. Jana Pawła II i skręcające w lewo w ul. Piłsudskiego. Z kolei, wjazd do Radzymina z nowej trasy S8 odbywa się przez nowy węzeł „Radzymin Południe” w Ciemnem – zjazd na ul. Wołomińską oraz przez istniejący węzeł „Radzymin Północ” w Emilianowie).
Na szczęście dziś, niespełna trzy tygodnie od oddania obwodnicy do użytku sytuacja wydaje się wracać do normy. Najwyraźniej kierowcy zdążyli już się oswoić z nową trasą. Nie pozostaje zatem nic innego, jak życzyć sobie wzajemnie szerokiej drogi i czekać na oddanie całego ciągu S8 Warszawa – Białystok, które wg zapowiedzi ma nastąpić już w połowie 2018 roku.
/R.L./

 

To kluczowy moment we współczesnej historii Marek

Jacek Orych Burmistrz Miasta Marki

W nocy z 22/23 grudnia zdarzyło się TO, na co czekaliśmy wiele lat. Pierwsze samochody przejechały obwodnicą Marek. Nie chcę używać patetycznych słów, ale to moment kluczowy we współczesnej historii Marek. Dziesiątki tysięcy TIR-ów, które codziennie blokowały nasze miasto, jadą już nową drogą. Szacujemy, że ruch zmniejszy się aż o dwie/trzecie. Aleja Piłsudskiego, która rozcinała nienaturalnie miasto na dwie części, przestanie być drogą tranzytową, będziemy z niej korzystać głównie my, mieszkańcy Marek.
To Właśnie Wam, Mieszkańcom należą się podziękowania. W 2009 r. daliście dowód niezwykłej obywatelskiej dojrzałości. Mogliśmy przecież blokować drogę, wybraliśmy jednak pokojową akcję, która przyniosła wspaniały owoc. O tzw. „cukierkowej akcji” zrobiło się na tyle głośno w mediach, że politycy nie mogli jej nie zauważyć. I to po niej zapadły kluczowe decyzje – o wpisaniu obwodnicy Marek do rządowego programu budowy dróg, ogłoszeniu przetargu i wyborze wykonawców, uzyskaniu gigantycznego unijnego dofinansowania. Jestem dumny, że mogłem uczestniczyć z Wami w tym projekcie.
Dziękuję politykom. To oczywiste, że bez ich decyzji nadal stalibyśmy w coraz większych korkach, tracąc coraz więcej nerwów i rzecz jasna paliwa. Dziękuję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad za przeprowadzenie tego gigantycznego projektu. Dziękuję też przedstawicielom mediów, które z sympatią relacjonowały starania mieszkańców Marek. Zrobiliście kawał dobrej roboty, która się jeszcze nie kończy.
Przed wykonawcami inwestycji – jej dokończenie. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy cieszyć się z pełnego otwarcia inwestycji. Przed nami – kontynuacja starań o przywrócenie wyciętych ekranów akustycznych oraz modernizacja Alei Piłsudskiego. To drugie być może nie od razu, tak jakbyśmy sobie tego życzyli, ale rozłożone na lata.
Dziś cieszmy się, bo jest naprawdę z czego. Szanowni Państwo, obwodnicę uważamy za otwartą!

Nowa trasa – Pomnik Victorii 1920 r.

Zbigniew Piotrowski, Burmistrz Radzymina w latach: 2002 – 2014:

Możemy już jeździć obwodnicą z prawdziwego zdarzenia, która przybliżyła Stolicę do Radzymina –
miasta, w którym zakończył się sen o potędze bolszewików w 1920 roku.
Nie bez znaczenia jest ten tytuł i treść akapitu. Trwa debata o pomniki tej jednej z osiemnastu bitew świata. Pomysłodawcy, twórcy, samorządowcy Powiatu Wołomińskiego, mają konsensus jednakowego standardu.
Z taką myślą i marzeniem uczestniczyłem w wielu spotkaniach z projektantem i rzeszą zainteresowanych mieszkańców. Trasa na deskach kreślarskich przybierała realny przebieg. Po wszystkich uzgodnieniach logistycznych przyszedł czas wielu spotkań z głównym projektantem Panem inż. Tadeuszem Grotte.
Zadałem wówczas pytanie Panu inżynierowi „No, to jak będzie wyglądać trasa?” Pan inżynier odrzekł, że teraz budujemy po amerykańsku tzn. dwa pasy jezdni i rezerwa na trzeci pośrodku. Odpowiedziałem: Panie Tadeuszu, w Polsce rezerwy są wieczne, a decyzje pochopne. Niech Pan ma na uwadze, że trasa z Radzymina przechodzi przez łącznik: Wołomina, Kobyłki, Zielonki, Ząbek, Marek. To oznacza, że jeden pas będzie permanentnym pasem włączeniowym, który najczęściej staje się miejscem kolizyjnym. „No tak”, odrzekł Pan Tadeusz. Zostały przeprowadzone badania i wynik potwierdził dwa pasy. Nasze spotkania odbywały się wielokrotnie w moim gabinecie i był czas na indywidualne pogaduszki. W ich trakcie okazało się, że Pan Inżynier jest wielkim miłośnikiem historii. Budujmy z wyobraźnią, której brak konstruktorom innych magistral drogowych – przekonywałem.
Po jakimś czasie przyjeżdża Pan Tadeusz rozpromieniony i mówi: „mam protokół KOPI z 2006 w Józefowie i tam są pokazane trzy jezdnie, zatem jazda Panie Burmistrzu, wkładam trzy pasy dla Radzymina”. Uradowany powiedziałem: Panie Tadeuszu, jest Trasa Grota, to będzie i trasa Grotta. To będzie najpiękniejszy pomnik naszej słynnej Victorii.
Zgodził się ze mną. Ten pomnik będą odwiedzać i już odwiedzają codziennie setki obywateli Rosji i republik po byłym ZSRR.
Duży ukłon kieruję w stronę Pana inż. Tadeusza Grotte. Wysłuchał, pomyślał i nakreślił. Później stwierdził „lubię Radzymin, lubię emocjonalne zaangażowanie i siłę argumentów”…
Dzisiaj, decydenci debatują nad trzecim pasem A2 z Warszawy. Poznań myśli nad trzecim pasem obwodnicy swojego miasta… Mądry Polak po szkodzie, lecz nie w Radzyminie.
Wszystkim Państwu, życzę szerokiej drogi!

 

Obwodnica to dla Radzymina nowa jakość życia i ogromna szansa

Krzysztof Chaciński Burmistrz Radzymina

Trzy z węzłów – „Kobyłka”, „Wołomin” i „Radzymin” leżą na terenie naszej gminy, otwierając setki hektarów okolicznych gruntów pod inwestycje przemysłowe i mieszkaniowe.
Gmina uchwaliła juz plan miejscowy dla części Nadmy, przed nami plany dla reszty miejscowości i części Ciemnego oraz Nowego Jankowa przy trasie. To szansa na miejsca pracy, nowe podatki, ale przed wszystkim krótszy dojazd do pracy i szkoły w Warszawie. Zarówno dla tych, jadących obwodnicą, jak i tych, którzy jadą przez Marki.
Gmina Radzymin przygotowując się na otwarcie trasy przebudowuje swój układ drogowy. Za nami zakończona inwestycja w ulicę Majową, która łączy ulicę Korczaka z węzłem. Trwa budowa ulic: Rzecznej, Platanowej i Bieszczadzkiej, która połączy Słupno z Nadmą i trasą. Przygotowujemy sie też do budowy chodnika na ul. Wołomińskiej, gdzie ruch pojazdów bardzo wzrósł, a droga stała się główną „wylotówką” do Warszawy. W 2018 r. przebudujemy także główne skrzyżowanie w centrum Radzymina. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Konstytucji 3-go Maja zmieni sie w rondo, ułatwiając skręt w stronę Warszawy.

181 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
%d bloggers like this:
Przeczytaj poprzedni wpis:
Posterunek Policji w Zabrodziu otrzymał nowy samochód

27 grudnia 2017 r. w Gminie Zabrodzie odbyła się uroczystość przekazania oznakowanego samochodu terenowego Opel Mokka na potrzeby Posterunku Policji....

Zamknij