ggg ggg ggg ggg

Jest odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na Apel Rady Miejskiej w Radzyminie

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na apel Rady Miejskiej w Radzyminie, w przedmiocie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. W piśmie nadesłanym dokładnie miesiąc po spotkaniu protestacyjnym w Starych Załubicach, w którym uczestniczyło kilkuset mieszkańców gminy oraz przedstawiciele władz samorządowych, Ministerstwo zapowiada dalsze konsultacje społeczne w trybie zgodnym z prowadzeniem tego typu inwestycji.

Przypomnijmy, iż na początku marca władze samorządowe Gminy Radzymin podobnie, jak przedstawiciele wielu okolicznych gmin zaniepokojeni planami umiejscowienia przebiegu korytarzy komunikacyjnych CPK w wariantach zarówno szkodzących rozwojowi regionu, jak też niezwykle uciążliwych dla mieszkańców, podjęły działania protestacyjne.
Jednym z nich było spotkanie konsultacyjne na temat planowanego przebiegu Autostradowej Obwodnicy Warszawy przez teren gminy Radzymin, które odbyło się w dniu 5 marca br. w Szkole Podstawowej w Starych Załubicach. Obok przedstawicieli władz samorządowych Gminy Radzymin i Powiatu Wołomińskiego, wzięło w nim udział ok. 350 mieszkańców, z których zdecydowana większość sprzeciwiła się zaproponowanym wariantom przebiegu trasy. Ponadto, blisko 2 tys. osób podpisało petycję „NIE dla S-10 przez Warszawski Obszar Krajobrazu Chronionego”. Również samorząd Gminy Radzymin zajął krytyczne stanowisko w sprawie przedstawionych wariantów, które poparte zostało stosownym Apelem Rady Miejskiej w Radzyminie z dn. 3 marca 2020 r. , dotyczącym umiejscowienia korytarza Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) i trasy S10 na terenie gminy Radzymin.
Dokładnie miesiąc po spotkaniu protestacyjnym w Starych Załubicach, Ministerstwo Infrastruktury nadesłało odpowiedź na Apel Rady Miejskiej w Radzyminie.
W piśmie z dn. 5 kwietnia br., zaadresowanym do Przewodniczącego Rady Miejskiej Piotra Rembelskiego, Ministerstwo wyjaśnia uwarunkowania i zapowiada dalsze konsultacje społeczne w trybie zgodnym z prowadzeniem tego typu inwestycji.
Poniżej pełna treść nadesłanej odpowiedzi:

„Warszawa, dnia 05 kwietnia 2020 r.

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY Departament Dróg Publicznych
Znak sprawy: DDP-2.453.118.2020

PPan Piotr Rembelski
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Radzyminie

Szanowny Panie Przewodniczący
Szanowni Państwo Radni,

W nawiązaniu do przekazanego do Ministra Infrastruktury apelu Rady Miejskiej w Radzyminie w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) a także trybu konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

W czerwcu 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad środkami własnymi wykonała Studium Korytarzowe dla inwestycji pod nazwą Budowa drogi ekspresowej S10 Toruń (A1) – Warszawa (S8) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Opracowanie zostało poprzedzone, na etapie analizy sieciowej, wytrasowaniem przeszło 3 tys. km przebiegów potencjalnych dróg o wysokich parametrach technicznych. W oparciu o te przebiegi zidentyfikowane zostały 4 wariantowe pasy terenu, poddane szczegółowej analizie na etapie opracowywania przedmiotowego Studium Korytarzowego.

Obszar Aglomeracji Warszawskiej to jeden z najbardziej zurbanizowanych obszarów w kraju. W związku z powyższym analiza obejmowała wiele kryteriów i czynników. W opracowaniu uwzględniano duże wymagania odnośnie geometrii tras szybkiego ruchu (łuki, pochylenia, widoczność itp.), uwarunkowania terenowe, geologiczne, hydrogeologiczne, komunikacyjne itp. Pod szczególną uwagę wzięto uwarunkowania związane z lokalizacją poszczególnych form ochrony przyrody, w tym parków krajobrazowych. Równie ważne są analizy uwarunkowań społecznych oraz tych związanych z zagospodarowaniem przestrzennym.

Wyznaczone w ramach powyższego opracowania korytarze o szerokości ok. 5 km na kolejnym etapie prac przygotowawczych, objęte będą szczegółowymi analizami na etapie przygotowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W trakcie opracowania STEŚ analizowane są wszelkie dostępne rozwiązania dotyczące przebiegu, jak i zagospodarowania terenu wzdłuż planowanej inwestycji drogowej. Analizuje się wszelkie przesłanki, które umożliwiają realizację inwestycji drogowej w rozpatrywanych wariantach, jak i te które utrudniają ich wykonanie (np. kolizja z formami ochrony przyrody).

Opracowywana dokumentacja do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zawiera kilka możliwych rozwiązań (tras), które stanowią kompromis pomiędzy oczekiwaniami społecznymi, a obiektywnymi ograniczeniami w zakresie realizacji, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd. Dopiero wówczas będzie można jednoznacznie powiedzieć o kolizji inwestycji i jej kształcie z konkretną formą ochrony przyrody czy zagospodarowania terenu.

Na etapie analiz sieciowych rozważano szereg alternatywnych korytarzy w sąsiedztwie Radzymina. Ze względu na obfitość terenów chronionych (w tym Natura 2000 Puszcza Biała, Ostoja Nadbużańska, Dolina Dolnego Bugu, Świetliste Dąbrowy i grądy w Jabłonnej) na północ od Warszawy, skomplikowanymi uwarunkowaniami hydrogeologicznymi, istniejącą zabudową, wskazano rozwiązania kompromisowe. Z drugiej strony trasy poprowadzone bliżej granic administracyjnych Warszawy napotykają intensywną zabudowę mieszkaniową.

Pragnę również poinformować, iż w ramach przygotowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) będą przeprowadzane konsultacje publiczne zarówno w formie zgłaszania konkretnych uwag, jak i spotkań informacyjnych z lokalnymi społecznościami. W ramach dyskusji uwzględnione zostaną również uwagi lokalnych samorządów.

Odbywające się w dniach 10.02 – 10.03 br. konsultacje w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego toczą się niezależnie od przyjętych przy realizacji inwestycji drogowych rozwiązań w zakresie konsultacji społecznych i udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym.

Również w ramach przygotowywania oceny oddziaływania na środowisko prowadzone będą pełne konsultacje społeczne. W trakcie ich procedowania zainteresowanym stronom udostępnione zostają materiały obrazujące możliwe warianty i szczegóły zaproponowanych rozwiązań dla planowanej inwestycji. Wszystkie zainteresowane strony mogą w ramach prowadzonego postępowania z udziałem społeczeństwa zgłaszać wnioski odnoszące się do planowanej inwestycji. Uprzejmie informuję, że formalne konsultacje społeczne przeprowadzane są przez organ właściwy w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, w toku odpowiedniego postępowania administracyjnego. W tym przypadku organem tym będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.

Z poważaniem

(dokument podpisany elektronicznie przez:
Agnieszka Krupa – Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych)”.

Gwoli ścisłości, poniżej przypominamy także pełną treść Apelu Rady Miejskiej w Radzyminie z dn. 3 marca 2020 r. w przedmiocie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego:

Apel Rady Miejskiej w Radzyminie w przedmiocie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego z dnia 3 marca 2020 roku

„Z uwagi na trwające konsultacje projektu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, Rada Miejska w Radzyminie apeluje do wszystkich osób i instytucji zaangażowanych w przygotowanie tzw. Studium Korytarzowego, które przewiduje nowy przebieg trasy S10, mający stanowić element obwodnicy Warszawy oraz jej łącznik pomiędzy trasą S8 a autostradą A1, przebiegający przez Teren naszej gminy – o jej planowanie z uwzględnieniem interesów mieszkańców naszej gminy.

Stosownie do posiadanych przez Radę informacji, warianty przebiegu w/w trasy przez Gminę Radzymin przedstawiane były już od 2018 roku jako elementy tzw. Studium Sieciowego GDDKiA, a obecnie są one już elementem konsultacji przebiegu obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ramach konsultacji prowadzonych w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jesteśmy głęboko zaniepokojeni faktem, iż mimo takiego zaawansowania prac koncepcyjnych, do dnia dzisiejszego żadna z instytucji zaangażowanych w te prace nie wystąpiła do Urzędu Miasta i Gminy w Radzyminie, ani też do mieszkańców naszej gminy z jakąkolwiek propozycją spotkania, konsultacji czy też pozyskania ich indywidualnych opinii na temat inwestycji, która w przypadku jej realizacji będzie miała ogromny wpływ na życie lokalnej społeczności. Wpływ ten możemy tylko orientacyjnie oceniać jako negatywny z uwagi na propozycję lokowania inwestycji przechodzącej przez obszary zabudowy, w sposób powodujący rozcięcie więzi społecznych, powodujący zwiększoną emisję CO2 na obszarach chronionych i przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową i rekreacyjną. Inwestycja ta nie została także uwzględniona w przyjętym w 2019 roku przez Radę Miejską po wielu latach prac urbanistycznych „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Radzymin”.

Podobnie negatywnie oceniamy prowadzenie konsultacji jedynie przez okres 30 dni w formie internetowej ankiety w ramach prac konsultacyjnych CPK – uniemożliwia to w naszej ocenie chociażby udział w konsultacjach osób nieśledzących na bieżąco informacji w Internecie, czy nieposiadających do niego dostępu lub też niewidzącym- bezpośredniego wpływu znajdującej się kilkaset kilometrów od Radzymina inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego na teren naszej Gminy.

Jednocześnie z uwagi na charakter konsultacji dający na obecnym etapie możliwość zgłaszania uwag jedynie za pomocą elektronicznej platformy konsultacyjnej, Rada Miejska w Radzyminie zachęca Mieszkańców Miasta i Gminy do niezwłocznego wyrażenia swojej woli za pomocą udostępnionej przez organizatorów konsultacji platformy elektronicznej pod adresem: www.cpk.pl upoważniając jednocześnie Burmistrza Radzymina do podjęcia wszelkich działań mających na celu zapewnienie mieszkańcom naszej gminy jak najszerszego dostępu do prowadzonych konsultacji społecznych, włącznie z wystąpieniem o zmianę sposobu ich prowadzenia do: 1. Prezesa Rady Ministrów, 2. Ministra Infrastruktury, 3. Ministra Środowiska, 4. Posłów i Senatorów z województwa mazowieckiego, 5. Wojewody Mazowieckiego, 6. Marszałka Województwa Mazowieckiego, 7. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, 8. Pełnomocnika Rządu ds. CPK”.

/opr. R.S. Lewandowski/

1 525 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
POMÓŻ NAM w walce o Superligę!

– Drodzy Kibice, Przyjaciele, Sympatycy sportu! Od 8 miesięcy dzielnie walczyliśmy, by w sezonie 2020/2021 „bić się” z najlepszymi w...

Zamknij