ggg ggg

Trzecie i ostatnie spotkanie informacyjne ws. obwodnicy Łochowa

W minioną środę, 18 lipca 2018 r. mieszkańcy gminy Łochów rozmawiali z projektantami z Biura TRAKT oraz przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na temat dwóch wariantów przyszłej inwestycji drogowej – obwodnicy Łochowa.

 

Było to już kolejne, trzecie spotkanie konsultacyjne dotyczące obwodnicy Łochowa, wariantów jej przebiegu, które w trakcie spotkań oraz po uwzględnieniu wniosków zbieranych po spotkaniach, omawiano i proponowano mieszkańcom w ramach tej inwestycji drogowej. Spotkanie odbyło się 18 lipca w Szkole Podstawowej nr 3 w Łochowie i zgromadziło ok. 200 osób. W związku z burzliwym przebiegiem i bardzo szczegółowymi opisami oraz odpowiedziami na uwagi niektórych mieszkańców, przeciągnęło się do późnych godzin wieczornych. Trwało ponad 3 godziny.
Biuro projektowe TRAKT i przedstawiciele GDDKiA omówili szczegółowo dwie wersje przebiegu obwodnicy. Każdy odcinek posiadał po dwa warianty i ich przebieg został przedstawiony mieszkańcom. Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowali: dyrektor oddziału warszawskiego Marian Gołoś, zastępca dyrektora ds. inwestycji Tomasz Kwieciński oraz naczelnik wydziału dokumentacji Paweł Jaskowski. W imieniu firmy projektowej TRAKT występował Paweł Szczepaniak. Władze samorządowe Łochowa reprezentował burmistrz Robert Gołaszewski oraz radni Rady Miejskiej i przewodnicząca Urszula Kalinowska. W spotkaniu uczestniczyły również: wicemarszałek Senatu Maria Koc i wicemarszałek Województwa Mazowieckiego Janina Ewa Orzełowska.
To było już trzecie i ostatnie spotkanie w sprawie przebiegu obwodnicy Łochowa. Podczas spotkania przedstawiciel firmy projektowej przedstawił dwa warianty przebiegu każdego z dwóch odcinków obwodnicy. I wersja o długości ok. 7 km ma dwa warianty: pomarańczowy (7 km) i niebieski (7,2 km). II wersja 2,5 km pokazana została w wariancie X – bordowym i Y – zielonym.
Planowane przedsięwzięcie, dzieli się na dwa odcinki drogowe, o zróżnicowanym przekroju i parametrach:
– Odcinek 1 DK62 – na zachód od Łochowa, opracowany w 2 wariantach, o długości około 7 km. Klasa drogi: GP o prędkość projektowej: Vp = 100 km/h i nośność: 115 kN/oś. Będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, gdzie szerokość pasa ruchu to 3,5 m, a szerokość jezdni: 8,0 m (2×3,5 m + obustronne opaski 2×0,5m) i szerokości pasa dzielącego: min. 5 m (wraz z opaskami 0,5 m), szerokość poboczy gruntowych: minimum 1,5 m.
– Odcinek 2 DK62 – na południe od Łochowa, opracowany w 2 wariantach, o długości około 2,5 km: klasa drogi: GP, prędkość projektowa: Vp = 70 km/h, nośność: 115 kN/oś, jednojezdniowy i dwupasowy. Szerokość pasa ruchu: 3,5 m, szerokość jezdni: 7,0 m, szerokość poboczy gruntowych: minimum 1,5 m.
Szczegółowo omówił, co zostało zmienione na planach po wcześniejszym rozpatrzeniu wniosków składanych przez mieszkańców. Prowadzone były pomiary hałasu i w tych wersjach mieszkańcy mogli zobaczyć, jakie ekrany i gdzie zostaną umieszczone wzdłuż tras, właśnie z uwzględnieniem konieczności ograniczenia hałasu (65 decybeli dla mieszkań). Zmieniono układ dróg lokalnych, np. przeprojektowano jedno skrzyżowanie z ul. Dębową, gdzie dołączone zostaną wszystkie drogi lokalne. Każdy wariant zmienił się w zależności od zgłoszeń mieszkańców.
Jak informowali organizatorzy wypełnione druki opinii z obecnego spotkania należy przesyłać do końca lipca bezpośrednio do projektantów ze względu na RODO. Padła też propozycja, aby po oficjalnej części każdy z zainteresowanych zgłosił się do konsultacji indywidualnych. Uwaga była zasadna, gdyż jak się w trakcie spotkania okazało, kilka osób zgłaszało sporo uwag. Były to pytania dotyczące konkretnych działek, miejsc i przyjętych rozwiązań. Zwracano się do przedstawicieli projektantów i GDDKiA o przeprojektowanie bądź naniesienie innych dojazdów, zmian. Szczególnie dużo merytorycznych uwag przedstawił radny Zbigniew Jarzec. Zwrócił uwagę na wiele proponowanych rozwiązań, które jemu, jako właścicielowi działek uniemożliwi dojazd, ale też wnioskował o poczynienie zmian np. w drogach serwisowych, dojazdu do zbiorników retencyjnych, czy dobudowaniu niektórych odcinków. Bardzo pozytywnie były odbierane słowa dyrektora Tomasza Kwiecińskiego zapewniającego, że zasadne zgłoszenia o zmiany będą rozpatrzone i zostaną naniesione poprawki, jeśli tylko będą zgodne z przepisami.
Dyskusja niestety wzorem wcześniejszych spotkań zmieniła się z merytorycznej na emocjonalną. Oczywiście najbardziej konfliktogenny okazał się odcinek II i jego przebieg po przekroczeniu drogi na Mińsk Mazowiecki w ul. Myśliwską, a dalej, obok Folwarku i Pałacu Łochów, Piekarni Robson do ronda na drodze w ul. Węgrowskiej. Samo rondo wzbudziło konsternację, bo mieszkańcy stwierdzili, że szczególnie dzieci będą nadrabiać duży odcinek, aby przejść do szkoły i przez rondo. Jak zapewniali przedstawiciele GDDKiA przejście będzie przez rondo bezpieczniejsze, będzie chodnik i skomunikowanie z rondem oraz nadrabiania nie więcej niż 150 mb. Dyrektor Tomasz Kwieciński zapewniał, że skrócą tam, gdzie będzie można. Projektant stwierdzał, że może tam być ciąg pieszo – rowerowy.
Na zarzuty, grupy głośnych i rozemocjonowanych oponentów, jakie to nieszczęście spowoduje projektowana obwodnica, a szczególnie zwiększy się ruch, dyrekcja GDDIK ze spokojem wyjaśniała, że nie zna wyliczeń podawanych, a wręcz przeciwnie te rozwiązania cywilizują ruch. Wprowadza się rozwiązania bezkolizyjne, a powiększenie dróg usprawnia przejazd. Ten ruch już jest i nikt niczego nie wprowadza do Łochowa. Ponad termin fizycznej budowy to lata 2022 – 24 i będą podejmowane inne działania przez GDDKiA. W przyszłości są pomyślane rozwiązania w ciągu drogi 62 np. będą wiadukty. Uważa również, że ruch tranzytowy będzie bardziej zainteresowany ruchem do obwodnicy Wyszkowa niż wjechaniem do Łochowa.
Oczywiście osoby skrajnie nieprzychylne obwodnicy i przebudowaniu drogi w kierunku Węgrowa wróciły do swojego twierdzenia, żeby żadnej obwodnicy Łochowa nie robić i znów domagały się skierowania tej trasy za rzekę Liwiec. Niespodziewanie, grupa skupiona wokół Agaty Dąmbskiej „obrończyni Łochowa przed obwodnicą” zyskała sojusznika – dyrektora Michała Postka z Zarząd Dróg Powiatowych starostwa węgrowskiego. Wsparł on projekt społeczny obwodnicy, który chyba przygotowała ta grupa i koniecznie chciała przedstawiać podczas spotkania. Obserwując salę można było zobaczyć jak Pani Dąmbska biegła (skacząc jak sarenka) do Pana Postka z karteczką, którą mu wręczyła tuż przed jego wystąpieniem. Czyżby to była instrukcja, czy może sugestie, co ma mówić???? Apelowanie do Pani Marszałek Koc, aby podjęła rozmowy z GDDKiA i wprowadzenie społecznego projektu, na tym etapie zaangażowania prac projektowych i zabezpieczenia realizacji inwestycji, wydaje się nieodpowiedzialne. Oznaczałoby to rozpoczęcie wszystkiego od nowa, czyli koniec usprawnienia, budowy i modernizacji. Wszystko zostaje po staremu, czyli Łochów na kolejne kilkadziesiąt lat pełni rolę skansenu, bez nowoczesnych rozwiązań drogowych, bez infrastruktury i szansy na rozwój.
Zresztą słusznie mówił burmistrz Łochowa Robert Gołaszewski – 11 lat od 2007 r. trwają ustalenia, a z wykonaniem będzie to 19 – 20 lat – całe pokolenie. Łochów ma już wiele rozwiązań wspomagających, przygotowanych projektów, a zrezygnować, to stracić szanse. „Skoro mówi się nam, że nie ma możliwości wyprowadzenia drogi za rzekę, to samorząd musi problem rozwiązać”- stwierdza burmistrz. Jakoś wszyscy zapominają, że za rzeką jest Natura 2000, którą „ktoś”kilkanaście lat temu wprowadził!
Dyrektor Marian Gołoś zwracał uwagę, że obwodnica Łochowa jest w programie krajowym i ma określone finansowanie, nie ma możliwości zmian, zwiększenia pieniędzy, bo środki z programu muszą być rozliczone do 2025 roku. Skoro nie weźmie Łochów, to są inni inwestorzy.
W końcu przedstawiciele GDDKiA nie zgodzili się na prezentację projektu społecznego i chyba słusznie, bo spotkanie dotyczyło już przygotowanego przez nich projektu.
Pod koniec roku GDDKiA złoży wniosek o decyzję środowiskową na przedsięwzięcia, która otwiera drogę do uzyskania pozwolenia na budowę. Dyrektor Kwieciński zaznaczył, że również na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej mieszkańcy będą mogli składać swoje uwagi, wnioski i zastrzeżenia dotyczące inwestycji.
W dyskusji mieszkańcy mówili, że obwodnica Łochowa jest potrzebna, ale mieli zastrzeżenia do jej przebiegu. Należy również dopowiedzieć, że obawy mogą być na wyrost. Obecnie jest już droga przed Łochowem z kierunku Mińska Mazowieckiego, gdzie kierowcy przemieszczają się bezpośrednio na Węgrów. Ci kierujący się z Wyszkowa całkowicie ominą centrum Łochowa. Niebawem na jesieni zostanie oddana część S8 od Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej i ustanie ruch przez Łochów w związku z budową, czy wypadkami na S8. 20 lipca już oddano odcinek trasy S8 od Ostrowi Mazowieckiej na Białystok do granic województwa. Budowana Via Baltica – znów nie będzie powodu przejeżdżać przez Łochów. Za kilka lat nowe przeprawy mostowe przez Bug skierują ruch tranzytowy omijając Wyszków, itp. Nawet, gdyby ruch był przez Łochów, to on nie wzrośnie tak drastycznie, jak to pokazują pseudoobrońcy mieszkańców Łochowa.
/Janina Czerwińska/

Obwodnica Łochowa już w 2025 roku

 

Zakończyło się ostatnie spotkanie informacyjne z przedstawicielami GDDKiA o/Warszawa oraz Biurem Projektowym „Trakt” na temat opracowania koncepcji Obwodnicy Łochowa. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Sama Obwodnica Łochowa jest sytuacją bezprecedensową i wielką szansą dla naszej Gminy. Na rozwój, rozwiązanie problemów komunikacyjnych, bezpieczeństwa drogowego i polepszenia życia mieszkańców. Pierwsze plany jej przebiegu pojawiły się w 2007 roku. Jak pamiętamy później nadszedł rok 2015, kiedy to wpisano tę inwestycję do rządowego programu. Był to rok wyborczy i zadań, które się tam pojawiły było o wiele więcej niż zaplanowanych środków w budżecie Państwa. Po zmianie Rządu konieczna była weryfikacja i tu dzięki wsparciu parlamentarzystów z naszego regionu na czele z Panią Wicemarszałek Senatu RP Marią Koc – budowa obwodnicy pozostała w rządowym planie budowy dróg i ma realne szanse na realizację w najbliższym czasie. Na jej budowę przeznaczono 142 000 000 zł. Planuje się, że inwestycja będzie realizowana w terenie w latach 2021 – 2025. Wiosną tego roku na prośbę mieszkańców przeprowadziliśmy spotkania informacyjne w miejscowościach: Gwizdały, Budziska i Barchów. Jak się okazało zdecydowana większość mieszkańców jest za budową Obwodnicy Łochowa. W miejscowości Budziska odczytano list otwarty od mieszkańców, stowarzyszeń popierających tę inwestycję. Stwierdzono, że jest ona niezbędna do normalnego funkcjonowania. Obecnie w naszej gminie trwa kryzys komunikacyjny, który z każdym miesiącem się nasila. W dyskusji pojawiały się również głosy sprzeciwu. Na wspomnianych wcześniej spotkaniach okazało się, że było to kilka osób, które jeździły na wszystkie spotkania i agitowały za zablokowaniem tej inwestycji, lecz mieszkańcy zdecydowanie byli za budową Obwodnicy Łochowa. Wyżej wspomniana grupa osób przeciwna budowie Obwodnicy Łochowa przygotowała nawet na ostatnie spotkanie swój wariant obwodnicy, który został przekazany do analizy GDDKiA. Ale już na pierwszy rzut oka widać, że jest on mało realny do realizacji z wielu powodów. Zakłada on przebieg przez obszary chronione, wydłuża znacznie zakres inwestycji, co powoduje zwiększenie kosztów o około 250 milionów zł. Oprócz tego osoba, która prezentowała to rozwiązanie zaproponowała wstrzymanie ciężkiego ruchu tranzytowego na drogach krajowych biegnących przez Gminę Łochów, co jest niezgodne z prawem. Warto wspomnieć, że zaproponowano również wybudowanie nowego mostu na Liwcu na wysokości miejscowości Laski burząc wspaniały ekosystem tej rzeki.

/Artur Lis Radny Powiatu Węgrowskiego /

3 663 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Już niebawem pojedziemy przebudowaną drogą!

W ubiegły piątek, 20 lipca 2018 r. p.o. burmistrza Pułtuska Dorota Subda podpisała umowę na modernizację drogi gminnej Białowieża -...

Zamknij