ggg ggg

Kiedy przyjedzie Ząbkobus? – czyli system dynamicznej informacji pasażerskiej w ząbkowskiej komunikacji miejskiej.

Od 14 marca br. pasażerowie ząbkowskich linii autobusowych – Ząbki 1,2 i 3 mogą korzystać z informacji w czasie rzeczywistym o prognozowanym czasie odjazdu autobusów z przystanku. System dynamicznej informacji pasażerskiej działa w oparciu o serwis internetowy zabki.kiedyPrzyjedzie.pl.

System dostarcza informacji za ile minut przyjadą autobusy poszczególnych linii na przystanek w okresie najbliższych 4 godzin. Czas podawany przez system może różnić się od rozkładowego, bo uwzględnia aktualne opóźnienia autobusu wywołane korkami na trasie lub wydłużonym postojem na przystankach.
Z serwisu można korzystać na różne sposoby np. odwiedzając stronę internetowązabki.kiedyPrzyjedzie.pl. W oknie wyszukiwania należy wpisać nazwę żądanego przystanku, jego numer lub też po powiększeniu obszaru mapy wskazać interesujący nas przystanek. Godziny odjazdów są dostępne po wciśnięciu przycisku „pokaż odjazdy”. Ikonka autobusu widniejąca w kolumnie „odjazd” oznacza, że mamy do czynienia z prognozą, uwzględniającą ewentualne opóźnienia związane z aktualną sytuacją drogową. Pełna wersja strony udostępnia w drugiej zakładce tradycyjny rozkład jazdy.
Osoby mające dostęp do Internetu w urządzeniu przenośnym mogą skorzystać z mobilnej wersji strony, z uproszczonym interfejsem (wersja mobilna uruchamia się domyślnie po otwarciu strony w telefonie). Użytkownik serwisu po wybraniu przycisku „Znajdź przystanek” zostaje przekierowany do strony zawierającej panel wyszukiwarki oraz listę wybranych przystanków. Po wprowadzeniu nazwy lub numeru przystanku ukazuje się tabela prognoz odjazdów. Zielone ikony przy prognozach oznaczają, iż mamy do czynienia z informacją, uwzględniającą aktualne warunki drogowe i związane z nimi opóźnienia. Uaktualnianie prezentowanych prognoz przyjazdów autobusów dla wybranego przystanku odbywa się automatycznie co 15 sekund (w starszych telefonach może zachodzić konieczność ręcznego odświeżania zawartości strony). Korzystanie z mobilnych wirtualnych tablic przystankowych ułatwiają kody QR wydrukowane na tabliczkach rozkładowych, które w najbliższych dniach pojawią się na ząbkowskich przystankach. Skanując kod QR uzyskujemy bezpośredni link do mobilnej wersji wirtualnej tablicy rozkładowej dla danego przystanku (dzięki temu nie musimy wyszukiwać przystanku).
Użytkownicy smartfonów z systemem operacyjnym Android oraz Windows Phone mogą uzyskać informację o odjazdach autobusów za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej Aplikację można pobrać ze (sklepu Google Play) oraz z witryny (Microsoft Store). Dzięki aplikacji mobilnej zyskujemy możliwość zapamiętywania ulubionych przystanków.
Osoby nie posiadające mobilnego dostępu do Internetu, nie są pozbawione możliwości uzyskania informacji o prognozie przyjazdów autobusu z przystanku. Serwis kiedyprzyjedzie.pl oferuje usługę SMS-ową, ale jest to usługa płatna. Wysyłając SMS o treści: pl.kp.zabki.<numer przystanku> pod numer specjalny: 70711. Przykładowa treść SMS: pl.kp.zabki.201 (dla przystanku Urząd Miasta 01 (201)). W odpowiedzi otrzymamy SMS zwrotny z planowymi godzinami odjazdu autobusów. Koszt SMS Premium jest stały, niezależny od operatora i wynosi 62 grosze brutto.
Na potrzeby wdrożenia systemu, wszystkie przystanki, z których korzystają ząbkowskie linie zostały ponumerowane. Trzycyfrowy numer identyfikuje przystanek np. 303, to przystanek Maczka 03, a pętla pod CH Marki to przystanek numer 102, przystanek Rembertów Ratusz 01 to 501. Korzystanie z numerów przy wyszukiwaniu jest szybsze niż szukanie po nazwie. Nowe tabliczki rozkładowe z kodem QR oraz widocznym 3 cyfrowym numerem przystanku będą sukcesywnie pojawiać się na przystankach. Numer swojego przystanku można sprawdzić w serwisie zabki.kiedyprzyjedzie.pl wyszukując po nazwie lub też w tabelarycznym rozkładzie jazdy w kolumnie (nr kp).
Wdrożenie systemu ułatwi również pracę dyspozytorom przewoźnika oraz osobom nadzorującym komunikację w mieście Ząbki, którzy od teraz posiadają wiedzę o bieżącym położeniu wszystkich autobusów wraz z informacją o odchyleniu w stosunku do rozkładu jazdy. Dane o realizowanych kursach, pozwolą na jeszcze lepsze dostosowanie oferty przewozowej do potrzeb mieszkańców i znacznie poprawią punktualność.
Uruchomienie takiego systemu w pierwszym kwartale 2017 r. było jednym z wymogów umowy zwartej przez miasto Ząbki z przewoźnikiem w połowie ubiegłego roku. Przewoźnik – PKS w Grodzisku Mazowieckim Sp. Z o.o. zdecydował się na dostępne na rynku rozwiązanie – serwis kiedyprzyjedzie.pl. Na pokładzie każdego z autobusów został zamontowany smartfon z dedykowaną aplikacją, która transmituje informację o aktualnej pozycji autobusu ustalanej w oparciu o technologię GPS wraz z danymi identyfikującymi autobus i realizowanym przez niego kursem. Dane te są przetwarzane przez serwer operatora usługi i udostępniane pasażerom na stronie www i w aplikacji mobilnej.
W przypadku linii autobusowych, które kursują po korkującym się układzie ulicznym, na którym dodatkowo prowadzone są inwestycje drogowe oraz nie ma możliwości wytyczenia pasów autobusowych, zaburzenia punktualności kursowania mogą zdarzać się często. Wystarczą niewielkie opady deszczu w porannym szczycie aby Ząbki „stanęły” i w tworzących się korkach utkną również autobusy komunikacji miejskiej. Pasażerowie oczekujący na przystankach zadają sobie pytanie, czy przyjedzie ? kiedy przyjedzie ? ile będą musieli jeszcze czekać ? Dzięki dynamicznej informacji pasażerskiej uzyskają odpowiedzi na te pytania. Pasażer, który widzi prognozowany czas przyjazdu autobusu, z którym system kiedyprzyjedzie.pl ma łączność (co jest sygnalizowane ikoną zasięgu) może być pewien, że ten autobus jest na trasie i do niego jedzie. W przypadku, gdy przy prezentowanej godzinie odjazdu brak jest ikony „zasięgu” dla tego kursu podawana jest rozkładowa godzina odjazdu. Taka sytuacja może nastąpić z powodu problemu z ustaleniem położenia autobusu, brakiem łączności z autobusem lub brakiem możliwości zidentyfikowania autobusu w rozkładzie, a także może też oznaczać, że wystąpiła awaria autobusu, skutkująca niewykonaniem danego kursu.
Dynamiczny SIP, to nie jest nowość, już od kilku lat jest dostępny na stacjach metra lub na części tras tramwajowych w Warszawie gdzie informacja o czasie odjazdu wyświetla się na stacjonarnych tablicach led. Są to systemy, które wymagały wielomilionowych nakładów w infrastrukturę techniczną i informatyczną, również kosztowne w utrzymaniu i na takie rozwiązanie Miasta Ząbki nie byłoby stać. Ale w czasach, gdy prawie każdy ma komórkę z dostępem do Internetu oraz dzięki formule usługowej serwisu kiedyprzyjedzie.pl jesteśmy w stanie taką informację dostarczyć naszym pasażerom przy minimalnych kosztach bez potrzeby inwestowania w serwery, licencje, przyłącza elektryczne, okablowanie, konstrukcje wsporcze itp.
Serwis kiedyPrzyjedzie.pl funkcjonuje u blisko 40 przewoźników w Polsce i Czechach. Korzystają z niego pasażerowie m.in. komunikacji miejskiej w Kaliszu, Koszalinie, Bielsku-Białej, a także w Jaworznie, Przemyślu i teraz również w Ząbkach. Wdrożenie systemu w Ząbkach zbiegło się z udostępnieniem przez serwis aplikacji mobilnej na system Android.

1 910 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
3,5 miliona na remont Jatek – fakt podpisania umowy udokumentowany!

W poprzednim numerze naszej gazety pisaliśmy już o podpisaniu umowy na dofinansowanie Jatek w Ostrowi Mazowieckiej. Jednak cykl wydawniczy gazety...

Zamknij