Łochów, dnia 15.10.2024 r.
WP-SA.4103.1.2024
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
W odpowiedzi na pismo z dnia 08 października 2024 r., doręczone w dniu 09 października br. składam następujące wyjaśnienia w sprawie oraz Załącznik do pisma -Informacja o pracy Urzędu Miejskiego, CUW i MGiOPS w Łochowie.
Niniejszym odpowiadam w zakresie:
Kwestii istniejących zagrożeń dla wykonywanych obecnie przez gminę inwestycji i spłaty ciążących z tego tytułu na gminie zobowiązań.
W chwili obecnej nie ma żadnych zagrożeń w powyższym zakresie. Wszystkie zaplanowane inwestycje są wykonywane a powstałe z tego tytułu zobowiązania terminowo regulowane (szczegółowy opis w załączniku do pisma).
Składania wniosków o dofinansowania na nowe inwestycje z programów rządowych, unijnych itp., w szczególności udzielenie informacji czy gmina po 24 lipca 2024 r. podjęła jakieś kroki w tym zakresie, czy też skupia się na realizacji zadań własnych i zleconych w zakresie niezbędnego minimum.
Gmina na bieżąco składa wnioski o dofinansowanie w różnego rodzaju programach. Właściwy merytoryczne wydział dokonuje stałej analizy pod kątem możliwości wkładu własnego gminy w kontekście prawidłowej polityki budżetowej oraz posiadanej dokumentacji projektowej (szczegółowy opis w załączniku do pisma).
Czy gmina po 24 lipca 2024 r. dostrzega zagrożenia dla realizacji planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych na rok 2024, czy postępowania
w zakresie realizacji usług, dostaw i robót budowlanych są ogłaszane zgodnie z planem.
W chwili obecnej nie ma żadnego zagrożenia w zakresie realizacji usług, dostaw i robót budowlanych. Zamówienia w tym zakresie, ogłaszane są zgodnie z obowiązującym planem zamówień (szczegółowy opis w załączniku do pisma).
Czy po 24 lipca 2024 r. realizacja któregokolwiek z zadań publicznych została zaniechana, jeśli tak to z jakiego powodu i czy wpływ na to miała lub ma kondycja finansowa gminy;
Gmina Łochów nie zaniechała realizacji żadnego zadania publicznego (szczegółowy opisw załączniku do pisma).
Czy gmina Łochów przeznaczyła środki publiczne na równoległe opracowywanie przez firmy zewnętrzne studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planu ogólnego?
W związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1688), Gmina Łochów przystąpiła do sporządzenia planu ogólnego, który ma zastąpić studium. Umowa na sporządzenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego została podpisana w dniu 31.12.2020 r., a wygasła z dniem 28.06.2024 r. Od tego dnia Gmina Łochów nalicza kary umowne, które już przekroczyły wysokość trzeciej transzy wynagrodzenia za wykonanie studium. Dlatego, też nie ma mowy o podwójnym finansowaniu. Prace nad sporządzeniem planu ogólnego zostały zainicjowane Uchwałą Nr LXXIV/503/2024 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 28 lutego 2024 r. Wykonawca studium nie odstąpił od wykonania przedmiotu umowy w związku z powyższym prace nad sporządzeniem studium oraz planu ogólnego prowadzone są jednocześnie, z tym że projekt studium jest na etapie ponownego wyłożenia do publicznego wglądu,
tj. ostatni etap przed uchwaleniem, natomiast plan ogólny jest w początkowej fazie opracowania.
Czy po 24 lipca 2024 r. pomiędzy organami gminy, tj. wewnątrz Rady Miejskiej, bądź między Radą a zastępcą Burmistrza wykonującą zadania i kompetencje Burmistrza Łochowa istnieje jakikolwiek konflikt, który uniemożliwią organom sprawne działanie?
Organy Gminy Łochów działają sprawnie i w pełnym porozumieniu. Świadczą o tym zarówno systematycznie zwoływane komisje stałe Rady (z uczestnictwem Zastępcy Burmistrza i Sekretarza Gminy), jak i sesje Rady Miejskiej w Łochowie, na których podejmowane są większością głosów lub jednogłośnie ważne dla funkcjonowania gminy Łochów uchwały (szczegółowy opis w załączniku do pisma).
Czy po 24 lipca 2024 r. funkcjonowanie urzędu jako aparatu pomocniczego dla organu wykonawczego jest zagrożone z uwagi np. na znaczną liczbę wakatów, czy mieszkańcy są obsługiwani na bieżąco, czy też odsyłani bez podjęcia ustaleń;
Nie ma żadnego zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania Urzędu Miejskiego w Łochowie. Wszystkie wydziały i referaty działają sprawnie i na bieżąco obsługują mieszkańców (szczegółowy opis w załączniku do pisma).
Etaty w Urzędzie Miejskim w Łochowie pozostają na stałym poziomie, zgodnie z obowiązującym Zarządzeniem Burmistrza Łochowa Nr 160/2023 z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustalenia planu etatów w Urzędzie Miejskim w Łochowie na 2024 r.
Czy po 24 lipca 2024 r. organy gminy podejmują szerokie działania mające na celu zbywanie majątku gminy, z uwagi na brak środków w budżecie na bieżące funkcjonowanie.
Od 24 lipca ogłoszono 6 przetargów na sprzedaż nieruchomości gminnych. Wszystkie wystawiane do sprzedaży działki mają przeznaczenie w mpzp pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.
Ze względu na niekorzystną szerokość (działki wąskie) do sprzedaży wystawiono nieruchomości składające się np. z 4 działek, aby mogły spełniać wymogi nieruchomości przeznaczonej do budowy. Działki sprzedawane oddzielnie nie spełniałyby parametrów działek budowlanych. Sprzedaż nieruchomości gminnych następuje w związku z pozyskaniem środków na cele inwestycyjne, które w przyszłości będą wykorzystane jako wkład własny do projektów rządowych i unijnych. Środki te nie są wykorzystywane na wydatki bieżące. Ilość sprzedawanych działek podyktowana jest wcześniej ustalonym planem sprzedaży nieruchomości gminnych.
Dochody majątkowe gminy pochodzące z wpłat z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości
(§ 0770) zostały zaplanowane w kwocie 1 738.800 zł na podstawie Uchwały Nr LXXII/489/2023 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 29 grudnia 2023 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Łochów na 2024 rok i do dnia 10 października br. plan na dochody majątkowe w § 0770 nie został zmieniony. Dochody majątkowe gminy w niniejszym paragrafie są sukcesywnie i zgodnie z planem realizowane, na dzień
10 października 2024 r. wykonanie
w § 0770 stanowi 76,64% planu.
Czy gmina dostrzega jakiekolwiek zagrożenia dla realizacji tegorocznego budżetu oraz czy budżet za na rok 2025 zostanie uchwalony w terminie ustawowym, wynikającym z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2023 r. poz. 1270, z późń. zm).
Gmina nie dostrzega jakichkolwiek zagrożeń dla realizacji tegorocznego budżetu, zgodnie z planem realizowane są dochody, wydatki oraz zgodnie z harmonogramem dokonywane są spłaty rat kredytów i pożyczek. Do budżetu Gminy Łochów od 24 lipca br. wprowadzono zmiany na podstawie:
· Zarządzenia Nr 90/2024 Burmistrza Łochowa z dnia 31 lipca 2024 r. w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Łochów na 2024 rok,
· Uchwały Nr V/28/2024 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zamian w budżecie Gminy Łochów na 2024 rok,
· Zarządzenia Nr 113/2024 Burmistrza Łochowa z dnia 30 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Łochów na 2024 rok,
· Uchwały Nr VI/33/2024 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 25 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia zamian w budżecie Gminy Łochów na 2024 rok,
· Zarządzenia Nr 123/2024 Burmistrza Łochowa z dnia 30 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Łochów na 2024 rok.
Projekt uchwały budżetowej na 2025 r.
zostanie sporządzony zgodnie z terminem wynikającym z art. 238
ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.). Uchwała budżetowa na 2025 rok zostanie podjęta przez Radę Miejską w Łochowie w ustawowym terminie wynikającym z art. 239 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.).
Czy w związku z zawieszeniem Skarbnika Gminy, wykonująca jej obowiązki zastępca została upoważniona przez głównego księgowego budżetu do składania kontrasygnaty na podstawie art. 46
ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U
z 2024 poz. 1465) przy czynnościach prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych dla gminy, czy też brak takiego upoważnienia.
Zastępca Skarbnika została upoważniona przez Skarbnika Gminy Łochów do składania kontrasygnaty przy czynnościach prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych dla gminy na podstawie Upoważnienia do Kontrasygnaty (Znak: 9/SK/2024) z dnia 23 lipca
2024 r. (poświadczona kopia dokumentu w załączeniu).
Na jakim etapie jest i czy zapadł wyrok w sprawie o zniesławienie, jaka wytoczona została Zastępcy Burmistrza wykonującej zadania i kompetencje Burmistrza Łochowa Pani Małgorzacie Łotarskiej.
W dniu 18 września 2024 r., Sąd Rejonowy w Węgrowie II Wydział Karny wydał w sprawie sygn. akt
II K 413/2023 wyrok, w którym uniewinnił Małgorzatę Łotarską od zarzucanego jej czynu za okres od 22 października 2022 r do 31 grudnia 2023 r., w pozostałym zaś okresie postępowanie umorzył.
Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że organy samorządu gminnego w Łochowie działają prawidłowo, skutecznie i w sposób zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Sytuacja w Gminie Łochów jest stabilna. Nie ma żadnego zagrożenia w jej funkcjonowaniu.
W związku z powyższym nie zachodzą przesłanki do powołania Zarządu Komisarycznego.
Małgorzata Łotarska
Zastępca Burmistrza
wykonująca zadania i kompetencje
Burmistrza Łochowa