ggg ggg

Za nami III edycja Festiwalu Nauk w SP nr 4

W ramach obchodów Dni Dziecka w piątek, 2 czerwca w Szkole Podstawowej nr 4 im. św. Jana Pawła II w Ząbkach, odbyła się kolejna edycja dorocznego Festiwalu Nauk Matematyczno – Przyrodniczych, którą w tym roku wzbogacono o sprzęt, pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Festiwal Nauk Matematyczno – Przyrodniczych w swej tradycji rokrocznie nawiązuje do wybitnych uczonych oraz noblistów.
Rok 2023 został przez Senat Rzeczypospolitej ustanowiony rokiem Mikołaja Kopernika, dlatego jako społeczność szkolna, chcieliśmy w pewnym stopniu nawiązać do dorobku tej wybitnej postaci. Mikołaj Kopernik był człowiekiem wielu nauk, m.in.: prawa, astronomii, medycyny, matematyki, ekonomii, fizyki , ale też filozofii czy filologii. Był prawdziwym człowiekiem swojej epoki – człowiekiem renesansu. Kto wie, czy Mikołaj Kopernik nie otrzymałby Nagrody Nobla, gdyby przyznawana była w jego czasach…
Festiwal rozpoczęliśmy od występu uczniów klasy 4s, 6a, oraz 7c, którzy przybliżyli zaproszonym gościom postać Mikołaja Kopernika, autora heliocentrycznego modelu układu słonecznego. Zarówno na gości, jak i uczniów czekało mnóstwo atrakcji naukowych w salach podzielonych tematycznie.
Co ciekawego mogliśmy zobaczyć, a czego doświadczyć?
W sali informatycznej: podziwianie galaktyki dzięki goglom VR, projektowanie i wydrukowanie pierników; W świetlicy, klasach młodszych: w trakcie festiwalu naukowego dzieci uczyły się o planetach Układu Słonecznego, ich kolejności od Słońca, a przede wszystkim czasie, jakiego potrzebują planety na okrążenie Słońca. W zależności od czasu bądź charakteru planety dzieci kodowały ozoboty, które poruszały się po orbitach tych planet. Można było obejrzeć też, jak dzieci pracują z tabletami w rozszerzonej rzeczywistości. Ułożyły planety po kolei, a wcześniej je projektowały.
W sali biologicznej: sadzenie roślin doniczkowych (kierujemy się hasłem: „Żyj ekologicznie – dziel się roślinami”); rozpoznawanie nasion; rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych; obserwacje mikroskopowe: dostrzeganie elementów niewidzialnych dla oka. Poznawanie budowy różnych narządów człowieka: serce, ucho, oko, serce, szkielet. Znaczenie osmozy w życiu człowieka. Czym jest wylinka? Obserwacja wylinki ptaszników. Rola i zastosowanie elektrolizy. Transport barwników w roślinie. Czym jest denaturacja białek? „Postaw na milion” o zwierzętach.
W sali chemicznej: doświadczenia z suchym lodem – sublimacja po wrzuceniu do gorącej wody i do wody z płynem do mycia naczyń, samopompowanie balonika i baniek, zmiana pH roztworów, lewitacja baniek nad naczyniem z suchym lodem, gaszenie świec uwolnionym dwutlenkiem węgla z sublimacji suchego lodu
Doświadczenie z żarzącą się wykałaczką, która na przemian w jednej zlewce zapalała się a w drugiej gasła. Doświadczenia gwałtowne, wybuchowe – wulkany: rozkład nadtlenku wodoru pod wpływem katalizatora i płynu do naczyń – kolorowe lawy, reakcja kwasu mlekowego z manganianem (VII) potasu – czarna lawa, wulkan bez zapałek, wulkan z dichromianu amonu, chemiczne węże. Doświadczenia powodujące zmiany barwy płomieni. Chemiczne ogrody w szkle wodnym. Niewidzialne pismo. Slime dla dzieci. Płonącą rękę. Napoje ze zmielonym suchym lodem i sokiem.
W sali fizycznej można było sprawdzić siłę swoich mięśni, podziwiać wiedzę i pomysłowość kolegów i koleżanek, przeprowadzić doświadczenia fizyczne. Stanowiska: rower stacjonarny – zamiana energii mechanicznej na elektryczną, ramię hydrauliczne – funkcjonowało za pomocą zmiany ciśnień w strzykawkach – obrót na boki, w górę i dół oraz zacisk szczypiec wahadło matematyczne. Kołyska Newtona, Elektromagnes, wahadło matematyczne, jajko w butelce.
W sali matematycznej: budowania brył platońskich: czworościanów; dwunasto- i dwudziestościanów z wykorzystaniem słomek; rozwiązywanie quizu w aplikacji Kahoot!, łamigłówek geometrycznych, liczbowych i szachowych; łamanie szyfrów; rysowanie figur płaskich z wykorzystaniem robota edukacyjnego Photon. W sali LEGO: podziwianie dekoracji nawiązującej do klocków LEGO, poznanie historii klocków LEGO, poznanie dostępnych w naszej szkole wariantów klocków z serii LEGO Education, prezentacja przez uczniów przygotowanych konstrukcji, maszyn, miejsc związanych z kosmosem i przyszłością; podziwianie krajobrazu „księżycowego miasteczka przyszłości” w specjalnym podświetlonym namiocie, przygotowanym przez uczniów; możliwość własnej konstrukcji z klocków.
W sali geograficznej: wystawa słoików glebowych wykonanych przez klasy 7 — ukazanie różnych gleb Polski z podziałem na warstwy; modelowanie erozji wodnej; wystawa skał, minerałów i kamieni szlachetnych; oglądanie pod lupą i przez binokular; sprawdzanie zawartości węglanu wapnia w skałach za pomocą HCl 10%; sprawdzanie pH różnych gleb z Polski i świata; badanie zawartości pierwiastków chemicznych w wodach różnego pochodzenia; Kahoot! o tematyce kosmicznej; symulacja wybuchu wulkanu; gra karciana o tematyce geografii społeczno-ekonomicznej; gra karciana z wiedzy o ziemi; model 3D tworzenia poziomic; wystawa modeli układu słonecznego wykonanych przed uczniów; model funkcjonowania gór zrębowych; wystawa plakatów konkursowych z Dnia Ziemi; pokaz filmowy zajęć terenowych z geografii; kącik geoinformatyka: tworzenie przekrojów terenu w programie QGIS w oparciu o Numeryczny Model Terenu utworzony z danych Lotniczego Skanningu Laserowego (ALS); Google Earth — czyli cyfrowa wędrówka 3D po najwspanialszych zakątkach Ziemi; obserwacja zjawisk pogodowych rejestrowanych dzięki satelitom — wędrówka cyklonów tropikalnych, prędkości wiatru i temperatura wód oceanu w różnych miejscach na Ziemi. Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, czyli model z symulacji wędrówki naszej planety i zmiana stref oświetlenia Ziemi.
Festiwal to doskonały moment na przybliżenie uczniom w jaki sposób wykorzystujemy naukę, to również nauka autoprezentacji przez samych uczniów przygotowanych doświadczeń, budowli, prac i modeli.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowania, za ogromny trud i pracę. Do zobaczenia za rok!

/Koordynatorzy festiwalu,
źródło: SP nr 4/

440 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Miło było Was gościć

Wiedza i świadomość obywatelska to jedne z cech, z którymi chcemy, aby ósmoklasiści opuścili mury naszych placówek. 6 czerwca nastolatkowie...

Zamknij