ggg ggg

Wakacje 2021 z Centrum Kultury

Tegoroczne wakacje w Gminnym Centrum Kultury Sportu i Rekreacji obfitowały w różnorodność zajęć, w których każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Warsztaty zaczęły się 15 lipca i trwały do końca miesiąca, wszystkie zajęcia prowadzone były w Skansenie im. Marii Żywirskiej w Brańszczyku o stałych porach 11.00-14.00. Na początek zaczęliśmy warsztatami plastycznymi, gdzie dzieci i młodzież próbowały swoich sił w pracach manualnych w glinie, było również malowanie lampionów na szkle, malowanie rękami na folii, gdzie można było bezkarnie się ubrudzić farbami -przyniosło chyba najwięcej pozytywnych emocji dla uczestników zajęć. W kolejnych dniach kształtowaliśmy słuch i poznawaliśmy różne instrumenty muzyczne. Każdy z uczestników mógł spróbować swoich sił grając na trąbce, skrzypcach czy puzonie. Było naprawdę głośno, co podobało się osobom biorącym w nich udział, a dodatkowo zwracało uwagę przechodniów, którzy podpatrywali nasze poczynania. Na kolejnych zajęciach młodzież poznawała tajniki pracy filmowej, można było stanąć za kamerą, jako operator albo wcielić się w rolę dźwiękowca i posłuchać wszystkich szelestów oraz szmerów podczas nagrywania materiałów. Zaaranżowaliśmy małe studio w jednej z chat Skansenu z profesjonalnym oświetleniem, mikrofonami itp., a młodzież szukała tematów do rozmów, by następnie spróbować swoich sił po drugiej stronie kamery, czyli jako reporter. Kolejne warsztaty pod nazwą „Osadnicy na Kurpiach” przybliżyły uczestnikom zajęć dawne prace wykonywane na wsi. Praliśmy na tarze, chłopcy zadbali o przyniesienie wody w wiadrach do prania, było trzepanie chodników patykami, sprzątanie chaty tradycyjną miotłą z gałązek, przynoszenie chrustu do pieca, śpiewy i dawne opowieści. Zabawy było co niemiara, zwłaszcza wtedy, kiedy proste czynności wykonywało się pierwszy raz w życiu. W czasie wolnym od prac domowych jak to na Kurpiach bywało, trzeba było zadbać o piękny wystrój wnętrz w domach, dlatego każdy na pamiątkę wykonał wycinankę kurpiowską, którą mógł zabrać do domu. Kolejnego dnia były wykonywane domki dla owadów, bardzo modne obecnie elementy zagospodarowania szczególnie miejskich terenów, w których dajemy możliwość schronienia najmniejszym stworzeniom. Do zbudowania takich hoteli dla owadów nie potrzebujemy skomplikowanych materiałów, wystarczą patyczki z otworami, słoma, stara doniczka, szyszki, cegła z otworami. Na koniec musimy tylko poprosić dorosłych o zbicie desek podtrzymujących cały domek i gotowe. Rezultaty naszej pracy można podziwiać w Skansenie. W drugim tygodniu wakacji wybraliśmy się na pieszą wycieczkę po okolicy i pod okiem przewodnika odkrywaliśmy historię naszych przodków. Byliśmy w dworku, w którym wychowywała się Maria Żywirska, Stanisław Pomian-Srzednicki, byliśmy z wizytą w Kościele w Brańszczyku, gdzie poznawaliśmy dzieła malarza Wacława Ruszkowskiego, którego ruina pracowni stoi do dziś. Tuż obok plebanii podziwialiśmy okazały dąb, który był świadkiem historii wieloletniego proboszcza parafii Brańszczyk ks. Bonifacego Ostrzykowskiego. Podziwialiśmy także resztki zachowanej konstrukcji kolumn jońskich w dawnym dworku – obecnie miejsce mieszkalne pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej w Brańszczyku. Tuż obok pozostałości parku angielskiego i przepiękne dwa symboliczne drzewa z tego dawnego miejsca spacerów, sosna czarna i miłorząb. 28 lipca czterdzieścioro dzieci, młodzieży i dorosłych skorzystało z zorganizowanej wycieczki do Muzeum Kurpiowskiego w Wachu, gdzie Państwo Laura i Zdzisław Bziukiewicz odkryli przed nami piękno Kurpi Zielonych. Zwiedzaliśmy okazałe muzeum, które od 13 lat powiększa swoją kolekcję eksponatów, braliśmy czynny udział w kopaniu i obróbce bursztynu, byliśmy uczestnikami lekcji o ziołach, gdzie wykonaliśmy swój zielnik, były także dawne zabawy dla najmłodszych oraz poczęstunek m.in. niezapomniany smak drożdżaków, przygotowanych specjalnie dla nas. Na zakończenie wakacji uczyliśmy się sztuki fotografowania. Poznawaliśmy podstawowe zasady oraz pojęcia fotograficzne, które jak znalazł przydadzą się podczas uchwycenia niezwykłych chwil w drugiej połowie wakacji. Podczas zorganizowanych zajęć w Centrum Kultury wzięło udział każdego dnia ok. 18 osób. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas i zapraszamy za rok.

/Info GCKSiT Brańszczyk/

1 067 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
W 77. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego

77 lat temu oczy całej Polski i Europy zwrócone były w stronę Warszawy. 1 sierpnia 2021 r. po raz kolejny...