ggg ggg ggg

Plenerowa premiera spektaklu „Wesele – Musical Chłopski”

Plenerową premierę spektaklu „Wesele – Musical Chłopski” w reżyserii Wiktora Wiktorczyka, wystawioną przez Teatr Plastyczny Makata w Gwizdałach w dniu 17 maja 2025 r. trudno zaklasyfikować jako zwykłe przedstawienie. Było to raczej rytualne doświadczenie – widowisko totalne, w którym granice między sceną a widownią ulegały całkowitemu zatarciu.

Inspiracją dla twórców stały się zarówno „Chłopi” Władysława Reymonta – literacki fundament polskiego realizmu wiejskiego – jak i terenowe badania kultury ludowej Mazowsza Wschodniego, Północnego oraz Powiatu Skierniewickiego. Jednak spektakl nie poprzestaje na rekonstrukcji folkloru – przeciwnie, wychodzi od niego ku uniwersalnemu przesłaniu o miłości, pożądaniu, zdradzie i zmaganiach międzyludzkich, wpisanych w rytuał przejścia, jakim jest wesele.
Narracja spektaklu prowadzona jest nielinearnie, lecz etapami – każdy akt to kolejny etap weselnej podróży, w którą wciągani są również widzowie. Przemieszczając się wraz z orszakiem, uczestniczą w śpiewach, tańcach i zabawach, stając się częścią opowieści. To immersyjne podejście do formy teatralnej nadaje przedstawieniu wyjątkowej energii i autentyczności – teatr tu nie tyle „gra”, co żyje.
Na szczególną uwagę zasługuje warstwa plastyczna spektaklu. Monumentalne kukły Panny Młodej i Pana Młodego – zaprojektowane przez Ilonę Szurkowską i malowane przez Aleksandrę Kus – stają się symbolicznymi figurami, przewodnikami po świecie przesyconym rytuałem i emocją. Ich obecność nadaje całości niemal mitycznego wymiaru, szczególnie w zestawieniu z ludzkimi aktorami i ekspresyjną grą świateł naturalnych.
Znakomite kostiumy Magdaleny Dąbrowskiej, wyraźnie inspirowane tradycyjnymi strojami ludowymi, dopełniają obrazu świata, który jest jednocześnie dawny i współczesny. Wśród aktorów wyróżniają się szczególnie Bianka Lis i Artur Żebrowski – ich gra była intensywna, emocjonalna, a zarazem głęboko osadzona w rytuale, który odgrywali jako młodzi.
Integralną częścią spektaklu była muzyka na żywo – wykonana przez kapelę w składzie Zuzanna Zimończuk, Martyna Chojnacka i Tomir Sówka. Tradycyjne melodie w nowoczesnych aranżacjach prowadziły dramaturgię scen, budując napięcie i emocje, ale też momenty radości i wspólnoty.
Na szczególne podkreślenie zasługuje także udział lokalnego Zespołu Śpiewaczego Gwizdalanki, który wprowadził do spektaklu autentyczny głos regionu. Ich obecność nadała przedstawieniu dodatkową głębię kulturową i emocjonalną, a śpiewy – zakorzenione w lokalnej tradycji – wzmacniały wrażenie uczestnictwa w prawdziwym, żywym obrzędzie.
„Wesele – Musical Chłopski” to dzieło na wskroś współczesne, mimo że osadzone w archaicznej formie obrzędu. Jest to spektakl o wspólnocie i podziałach, o bliskości i przemocy, o tym, co łączy i co rozdziela – zarówno w relacjach międzyludzkich, jak i w szerszym, społecznym kontekście.
Wiktorczyk i Teatr Makata stworzyli widowisko nie tylko piękne wizualnie i muzycznie, ale też głęboko poruszające i aktualne.
„Wesele” nie jest tylko opowieścią o dawnej wsi – to opowieść o nas samych, zanurzonych w rytuałach, które próbujemy zrozumieć, przeżyć i przekroczyć.
„Wesele – Musical Chłopski to – niezwykle spójne, poruszające i odważne artystycznie widowisko, które warto zobaczyć – i przeżyć – osobiście.

/Redakcja Kurier-W/

Premiera powstała dzięki dofinansowaniu MKiDN w ramach programu Synergia. Organizatorem jest Stowarzyszenie Artystyczne Makata w partnerstwie z MiGOK w Łochowie i Zespołem Śpiewaczym Gwizdalanki.

57 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Turystyczno-Krajoznawczy PTTK oraz XLV Turystyczny Marsz z Dreptusiem w Broku

W dniach 10–11 maja 2025 r. Brok stał się centrum młodzieżowej turystyki i krajoznawstwa. To tu Mazowieckie Forum Oddziałów Polskiego...

Zamknij