ggg ggg ggg ggg

Budżet gminy w rękach RIO. Burmistrz złożył raport wojewodzie, prezydium Rady Miejskiej wydało oświadczenie… (07.02.2012)

Wniosek burmistrza Zbigniewa Piotrowskiego z prośbą o zwołanie nadzwyczajnej sesji budżetowej nie przyniósł oczekiwanego rozstrzygnięcia. We wtorek, 31 stycznia w sali obrad radzymińskiego magistratu pojawiło się zaledwie dwunastu rajców, grupa mieszkańców i dziennikarze prasy lokalnej.

Nieobecność przewodniczącej Elżbiety Darki oraz obydwu jej zastępców: Pawła Dąbrowskiego i Mirosława Fabisiaka uniemożliwiła przeprowadzenie obrad. Wobec powyższego, to co w założeniu miało stanowić nadzwyczajną sesję stanowiło jedynie nieformalną konferencję, podczas której radni oraz burmistrz mówili o budowie wizerunku gminy, o nadziei i perspektywie dobrej zgodnej służby.
Wobec takiego rozwoju wypadków, jeszcze tego samego dnia, burmistrz Radzymina przesłał do wojewody mazowieckiego stosowny raport, w którym informuje o zaistniałej sytuacji. Treść tego dokumentu publikujemy poniżej:

„RAPORT DLA WOJEWODY MAZOWIECKIEGO pana Jacka Kozłowskiego w sprawie Sesji Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 30 stycznia 2012 roku

Szanowny Panie Wojewodo!
Pragnę poinformować Pana Wojewodę, że mój wniosek do Przewodniczącej Rady Miejskiej w Radzyminie o zwołanie Sesji Nadzwyczajnej skierowany pocztą elektroniczną, moim nagraniem na pocztę głosową pozostał bez dalszego biegu.
W poniedziałek 30 stycznia, o godz. 14.00 rozpoczęła się zgodnie z planem XV Sesja Rady Miejskiej. Zasadniczym i głównym punktem tej Sesji, było uchwalenie Budżetu Gminy na rok 2012. Po otwarciu Sesji radny Marek Brodziak w imieniu 11 radnych podpisanych imieniem i nazwiskiem złożył wniosek, by do porządku obrad wprowadzić wniosek tej grupy Radnych o odwołanie ze stanowiska Przewodniczącej Rady Pani Elżbiety Darka i wybór nowego Przewodniczącego.
Drugi wniosek dotyczył odwołania ze stanowiska Wiceprzewodniczącego Rady Pana Pawła Dąbrowskiego i wybór nowego Wiceprzewodniczącego. Trzeci wniosek dotyczył odwołania Wiceprzewodniczącego Pana Mirosława Fabisiaka i wybór nowego Wiceprzewodniczącego na to stanowisko. Wszystkie trzy wnioski opatrzone były podpisami 11 Radnych. Przygotowane zostały projekty uchwał na odwołanie i wybór na te stanowiska. Projekty te zostały parafowane przez Radcę Prawnego Panią Hannę Żywiecką. Do wniosku dołączono uzasadnienie. Wszelkie dokumenty opatrzone były przepisami przywołującymi podstawę prawną.
W chwili złożenia wniosku odmienne zdanie zaprezentowała radna Halina Bonecka jednoznacznie kontestując trzy złożone wnioski. Żywą dyskusję zakończyło wyjście z Sali obrad Pani Przewodniczącej Elżbiety Darka. Po chwili Pani Przewodnicząca powróciła do Sali Konferencyjnej i po krótkiej naradzie ze swoimi Zastępcami wstali: Pani Przewodnicząca Elżbieta Darka, Pan Wiceprzewodniczący Paweł Dąbrowski i Pan Wiceprzewodniczący Mirosław Fabisiak. Wszyscy troje oświadczyli głośno i wyraźnie, że rezygnują i opuszczając Salę Obrad Pani Przewodnicząca dodała zamykam Sesję Rady Gminy. Pani Przewodnicząca zabrała ze sobą wszystkie dokumenty. Po krótkiej chwili do Biura Rady – gdzie przebywali Przewodniczący – udał się Senior Radnych Pan Tadeusz Radziszewski. Po powrocie Pan radny Tadeusz Radziszewski zaprosił mnie burmistrza Radzymina by rozmawiać i szukać rozwiązania tej patowej sytuacji. Starałem się prosić w swojej rozmowie, by emocje uspokoić, powrócić na Salę Obrad i kontynuować Sesję Rady Gminy. Zwracałem uwagę, że tym krokiem wyrządzili wielką przykrość szczególnie swoim Radnym, którzy byli bardzo rozczarowani takim zachowaniem. Państwo Przewodniczący poprosili o chwilę do namysłu. Burmistrz opuścił gabinet Biura Rady i powrócił na Salę Konferencyjną.
Po paru minutach otrzymałem wiadomość, że Pani Przewodnicząca wraz Panami Wiceprzewodniczącymi opuścili Budynek Urzędu Gminy udając się w niewiadomym kierunku. Na Sali obrad pozostali Radni, Sołtysi, kierownicy i inni pracownicy Urzędu, bardzo liczna grupa Mieszkańców oraz dziennikarze lokalnych gazet. To oczekiwanie trwało do godz. 20.00, do tej pory z liczną grupą Radnych oczekiwali urzędnicy, Pani mecenas, sołtysi, Pani Skarbnik, licząc na powrót Przewodniczących. Burmistrz Radzymina niezwłocznie o godz. 16.13 30 stycznia powiadomił Urząd Wojewódzki i gabinet Wojewody Pana Jacka Kozłowskiego. Po godz. 18.30 zadzwonił do mnie Pan Wojewoda Jacek Kozłowski. W rozmowie telefonicznej przedstawiłem szczegółowy przebieg wydarzeń. Pan Wojewoda zwrócił się do mnie słowami: „Panie Burmistrzu niech Pan robi wszystko, by udało się zwołać Sesję Nadzwyczajną 31 stycznia i uchwalić budżet Gminy”.
O całej rozmowie poinformowałem wszystkich zgromadzonych na Sali Konferencyjnej, radnych i mieszkańców oraz dziennikarzy. W ciągu paru chwil zredagowano wspólnie z Panią Prawnik wniosek; „Do Przewodniczącej Rady Miejskiej w Radzyminie”.

Wniosek Burmistrza Radzymina o zwołanie Sesji Nadzwyczajnej:
Na podstawie art. 20 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) wnoszę o zwołanie Sesji Nadzwyczajnej w dniu 31 stycznia 2012 roku w siedzibie Urzędu Gminy. Jedynym punktem porządku obrad Sesji Nadzwyczajnej jest podjęcie uchwały Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia Uchwały Budżetowej Gminy Radzymin na rok 2012. Projekt Uchwały Budżetowej posiadają wszyscy radni. Z uwagi na obowiązek uchwalenia budżetu Gminy na rok 2012 do dnia 31 stycznia 2012 roku zachodzi bezwzględna konieczność zwołania Sesji Nadzwyczajnej w przedmiotowej sprawie. W przypadku niemożliwości osobistego przygotowania i przeprowadzenia Sesji, uwzględniając powagę przedmiotowej uchwały, proszę o upoważnienie do wykonania powyższych czynności jednego z Wiceprzewodniczących. Po wnioskiem podpis złożył Burmistrz Radzymina Zbigniew Piotrowski.
Wniosek ten został doręczony obecnym na Sali radnym, zaś pozostałym przesłano pocztą elektroniczną, tym, którzy taki adres posiadają. Najważniejszy adresat Pani Przewodnicząca otrzymała ten dokument pocztą elektroniczną, jak również przytoczyłem jej treść nagrywając się na pocztę głosową telefonu Pani Przewodniczącej. Wydałem polecenie Straży Miejskiej, by dokument tej treści doręczyli osobiście Pani Przewodniczącej, jak również Jej Zastępcom. Straż Miejska podjął próbę wykonania polecenia Burmistrza, jednakże ani w dniu 30.01.2012 w godz. 18.00,19.00 i 20.00 oraz w dniu 31. 01. 2012r. w godz. 8.30,11.00 i 12.30 również okazały się bezskuteczne.
Mimo tego 31 stycznia we wtorek o godz, 18.00 przybyło 12 radnych, grupa mieszkańców oraz dziennikarze prasy lokalnej. To spotkanie, pełnych dobrej nadziei rajców miejskich, stało się spotkaniem z prasą lokalną, podczas której radni, burmistrz mówili o budowie wizerunku Gminy, o nadziei i perspektywie dobrej zgodnej służby. Na zakończenie przeprosiliśmy wszystkich mieszkańców Radzymina i Gminy za zaistniałą sytuację, na którą Nasze Miasto i Gmina zapewne nie zasługują. Około godz. 20.00 nasze spotkanie dobiegło końca i poinformowałem wszystkich o tym, że w dniu dzisiejszym tj. 1 lutego 2012 roku przekażę obszerny raport Panu Wojewodzie Jackowi Kozłowskiemu, Kierownictwu Regionalnej Izby Obrachunkowej. Raport ten umieszczony zostaje w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie www.radzymin.pl
Integralną częścią są kopie pisma burmistrza do Pani Przewodniczącej, notatka służbowa Komendanta Straży Miejskiej, oraz kopie wniosków grupy 11 radnych odczytanych i złożonych na ręce Pani Przewodniczącej Elżbiety Darka.”
(Raport opatrzony został stosowną adnotacją informującą, iż „niniejszy dokument sporządził i przesyła Szanownym Adresatom dnia 1 lutego 2012 roku Zbigniew Piotrowski Burmistrz Radzymina”).
Kilka dni później, a dokładnie w sobotę 4 lutego wspólne pisemne oświadczenie wydało również prezydium Rady Miejskiej. Oto jego treść:

„Oświadczenie Prezydium Rady Miejskiej w Radzyminie
Pierwotnie sesja planowana była na 20 stycznia 2012 r. Niestety, Burmistrz Radzymina nie przygotował projektu uchwały uwzględniającej negatywne uwagi RIO, które wpłynęły do Burmistrza i Rady Miejskiej w dniu 23 grudnia 2011 r., co świadczyło o bezczynności organu wykonawczego w tym zakresie.
Kolejna opinia RIO wpłynęła do Gminy w dniu 24 stycznia 2012 roku, na skutek wniesionego przez Burmistrza odwołania od poprzedniej opinii.
Należy wskazać, że Regionalna Izba Obrachunkowa negatywnie zaopiniowała projekt wieloletniej prognozy finansowej na lata 2012-2020 i przedstawiła wiele uwag negatywnych do projektu uchwały budżetowej. W związku z bezczynnością Burmistrza i nieprzedłożeniem jakichkolwiek autopoprawek do projektu ww. uchwał, komisja budżetowa wraz z przewodniczącymi pozostałych komisji, w trosce o urealnienie budżetu, na wspólnym posiedzeniu postanowili wnioskować do Burmistrza o zmniejszenie wydatków o kwotę ok. 2 miliony złotych, w tym o niewprowadzanie nowych tytułów inwestycyjnych oraz „zamrożenie” niektórych rozpoczętych inwestycji, których kontynuacja nie jest bezwzględnie konieczna (co również wskazywała RIO).
Wnioski zostały złożone do Burmistrza w formie pisemnej – wnioski zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje, czyli przez wszystkich radnych.  Burmistrz natomiast dokonał działań odwrotnych – zwiększył o ok. 2 mln zł i tak już nierealne do osiągnięcia dochody oraz zwiększył wydatki o ponad 100 tys. zł. Do projektu budżetu, po stronie dochodów, wprowadził również dochód ze sprzedaży Szkoły w Dybowie za 800 tys. zł. Na zdecydowany sprzeciw właśnie prezydium Burmistrz wycofał się z pomysłu sprzedaży Szkoły zapisując w budżecie sprzedaż mienia komunalnego.
Takie działania Burmistrza Prezydium Rady odczytało jako działania przeciwko interesom Gminy Radzymin i świadome pogrążanie Gminy w długach, która ma już ogromne problemy w zakresie regulowania swoich zobowiązań.
30 stycznia 2012 r. odbyła się XV Sesja Rady Miejskiej w Radzyminie, której jednym z punktów porządku obrad było przyjęcie projektu uchwały budżetowej oraz projektu uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2012-2020.
Po przedstawieniu proponowanego porządku obrad Przewodnicząca Rady Elżbieta Darka zapytała, czy ktoś ma uwagi do porządku. Wówczas radny Marek Brodziak zgłosił wniosek o wprowadzenie uchwał odwołujących przewodniczącą Rady i jej dwóch zastępców. Jako uzasadnienie wniosku podano utratę zaufania części Rady do Prezydium.


Niewątpliwie najważniejszym, z perspektywy interesu społecznego, punktem obrad styczniowej sesji była uchwała budżetowa. Pomysł poprzedzenia jej odwołaniem Prezydium odebraliśmy jako skrajnie nieodpowiedzialny. Biorąc pod uwagę poważne zastrzeżenia członków Prezydium do projektu budżetu oraz niedawne złożenie do prokuratury doniesienia w sprawie niejasnych działań Burmistrza Gminy Radzymin, dotyczących poza przetargowego budowania drogi gminnej do Mennicy (właśnie przez Mennicę, która za wykonanie tej drogi ma otrzymać 150 000,00 zł. – tak postanowił Burmistrz) zrozumieliśmy, że wniosek o odwołanie Prezydium, czyli usunięcie osób dbających o praworządność i stojących na straży porządku publicznego jest dla Burmistrza zadaniem ważniejszym niż uchwalenie budżetu.
Oświadczamy, że zakończenie obrad sesji bez wyczerpania jej porządku, stanowiło akt obrony Gminy przed nieprzewidywalnymi działaniami Burmistrza Zbigniewa Piotrowskiego.
Przyjęcie projektu budżetu proponowanego przez Burmistrza całkowicie pogrążyłoby Gminę, a zadłużenie przekroczyłoby ustawowe 60%. W tej sytuacji, według Prezydium Rady, nadanie realnego budżetu przez RIO będzie dla Gminy Radzymin najlepszym rozwiązaniem”.
(Pod tak oto brzmiącym oświadczeniem podpisali się: Elżbieta Darka, Paweł Dąbrowski, i Mirosław Fabisiak).
/opr. Rafał S. Lewandowski/

5 714 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jeżeli moja kandydatura spotka się z aprobatą większości radnych zasiądę w składzie nowego prezydium… (07.02.2012)

O odpowiedzialności, sytuacji w jakiej znalazł się Radzymin po ubiegłotygodniowym kryzysie w Radzie Miejskiej oraz perspektywach na najbliższą przyszłość rozmawiamy...

Zamknij