ggg ggg

Mieszkańcy i władze Legionowa przeciwko wariantom linii kolejowej nr 20

Blisko 5 tysięcy mieszkańców Legionowa przedstawiło swoje zdanie w ramach konsultacji dot. Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL). We wtorek, 10 marca wszystkie wypełnione papierowe formularze zostały złożone w biurze spółki CPK.

W Legionowie przeprowadzono konsultacje społeczne dot. projektu dokumentu SSL. Realizacja proponowanych przez CPK tras wzbudziła żywą dyskusję w mieście, ponieważ realizacja założeń w przedstawionych w SSL wariantach, będzie mieć bardzo duży wpływ na wygląd gminy i jakość życia mieszkańców Legionowa.
Przypomnijmy, iż w poniedziałek, 2 marca w Centrum Komunikacyjnym odbyło się spotkanie poświęcone SSL, w którym uczestniczyło ponad stu mieszkańców. Pomysł poprowadzenia nowej linii kolejowej o dużej prędkości przez miasto wywołał naturalne obawy zarówno władz miasta, jak i mieszkańców. Z dokumentu SSL wynika, że zaproponowany ciąg nr 2, linia nr 20 w niektórych z ustaleń zakłada podzielenie Legionowa. Przez spokojne dzielnice mieszkaniowe Bukowiec i Grudzie, a także w pobliżu os. Piaski mogą pędzić pociągi ekspresowe z prędkością 250 km/h. Mieszkańcy wielokrotnie podczas spotkania podkreślali, że nienaturalne jest prowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tak mocno zurbanizowane. Zachęcali do zachowania jedności i jak najliczniejszego składania formularzy konsultacyjnych do projektu CPK Sp. z o.o. Prezydent Miasta Legionowo – Roman Smogorzewski wielokrotnie podczas dyskusji apelował o przekazywanie swoich uwag do CPK Sp. z o.o. poprzez wypełnianie elektronicznej wersji formularza.
Ponadto, Urząd Miasta Legionowo umożliwił mieszkańcom w dniach: od 2 – 9 marca br. składanie w formie papierowej uwag do studium. Do ratusza wpłynęło 4895 wniosków, w których mieszkańcy w pole obowiązkowe formularza konsultacyjnego wpisali: „Nie zgadzam się na realizację przedstawionych ciągów nr 2, linia kolejowa nr 20 w żadnym z jego wariantów”.
We wtorek, 10 marca wszystkie wypełnione papierowe formularze w biurze CPK sp. z o.o. złożył Zastępca Prezydenta Miasta Legionowo Piotr Zadrożny wraz z Anną Łaniewską, przewodniczącą Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa i Spraw Społecznych.
Negatywną opinię w sprawie wariantów przebiegu linii kolejowej nr 20 przez miasto wyraziły także władze samorządowe, w tym Rada Miasta Legionowo:
„(…) My, Radni Rady Miasta Legionowo wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec planowanego przebiegu linii kolejowej nr 20 przez miasto Legionowo, w zakresie obu przedstawionych wariantów (wariant pomarańczowy i wariant zielony), zaproponowanych w projekcie pn. „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” poddanym do konsultacji społecznych.
Nie wyrażamy także zgody na żadną inną lokalizację tras linii kolejowej szybkobieżnej nr 20 po terenie miasta Legionowo, a w szczególności poprzez wykorzystanie istniejącej linii kolejowej nr 9.
Uważamy, że na podstawie wnikliwych analiz ekonomicznych, społecznych, środowiskowych i przestrzennych przy zachowaniu zasady zrównoważonego rozwoju możliwe jest wypracowanie innego rozwiązania. Naszym zdaniem najmniej budzące kontrowersje byłoby rozwiązanie wykorzystujące przewidziane już rezerwy terenów pod tzw. Trasę Olszynki Grochowskiej.
Oczekujemy, że spółka CPK uwzględni nasze stanowisko przy dalszych pracach projektowych nad nową linią kolejową nr 20.” – czytamy w uzasadnieniu do Oświadczenia nr 1/2020 Rady Miasta Legionowo z dnia 2 marca 2020 r. w sprawie projektu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jednocześnie Rada upoważniła Prezydenta Miasta do przekazania rzeczonego stanowiska najważniejszym osobom w państwie, przedstawicielom spółki CPK i PKP PLK, a także samorządom gminnym i powiatowym z terenu województwa mazowieckiego.

/opr. KW, źródło: UM Legionowo/

1 247 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Serock przeciwny wariantom przebiegu tras zaproponowanym w SSL

10 marca, w ramach wyznaczonego terminu zgłaszania uwag do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, Burmistrz Serocka Artur Borkowski...

Zamknij