ggg ggg ggg

ArchiForum – wyjątkowa konferencja podsumowująca współpracę warszawskiej uczelni z gminą Wyszków

26 listopada w WOK Hutnik odbyła się konferencja poświęcona rocznej współpracy Gminy Wyszków z Akademią Techniczno-Artystyczna/University of Technology and Arts z Warszawy. Wydarzenie to stanowiło doskonałą okazję do podsumowania dotychczasowej współpracy, łącząc środowisko samorządowe i akademickie, a także prezentując imponującą wystawę prac studenckich.

Współpraca miedzy Gminą a Akademią okazała się wyjątkowo owocną twórczą pracą, gdzie wytyczne i potrzemy miasta ścierały się z wyobraźnią i rozmachem studentów Akademii Techniczno-Artystycznej Nauk Stosowanych w Warszawie (ATA). Współpraca trwała cały rok i przyszedł czas na zaprezentowanie mieszkańcom Wyszkowa efekty ich prac. Zostało przygotowanych ponad 100 plansz pełnych odważnych wizji – od modernizacji stadionu, przez „Stajnię”, jako nowe miejsce kultury, po identyfikację wizualną gminy i sieć ścieżek rowerowych, dwa immersyjne modele VR wyszkowskiej stajni dworskiej, ponad 20 starannie wykonanych makiet zagospodarowania nabrzeża Bugu. Można je było podziwiać też na wystawie rozmieszczone na dolnym i górnym holu Wyszkowskiego Ośrodka Kultury. Sama konferencja składała się z wypowiedzi przedstawicieli Gminy Wyszków na czele z burmistrzem Wyszkowa Piotrem Płochockim i I zastępcą burmistrza Alicją Staszkiewicz oraz przedstawicieli Akademii prezentującym z pasją i szczegółowo pracę młodych projektantów, ich pomysły, dochodzenie do inspirujących wniosków. Podczas konferencji pokazano też jak ta twórcza praca wykonana przez studentów zależy od wspólne zrozumienia i działanie. Ważne to było w kontekście nas mieszkańców, konfrontacji wyobrażeń samorządowców wobec eksperymentowaniu, ale na bazie rzeczywistych terenów i szukania rozwiązań architektonicznych wychodzących poza utarte schematy.
Podczas wydarzenia odbywała się ponadto projekcja filmu o prowadzonej rewitalizacji nabrzeża.
Część konferencyjna, podzielona została na trzy kluczowe panele i miała pokazać interdyscyplinarny charakter współpracy oraz jej rezultaty.

  1. Geneza i przebieg współpracy: Miasto, jako laboratorium dydaktyczne
    Panel poświęcony genezie i modelowi współpracy otworzyła I zastępca burmistrza Alicja Staszkiewicz, która opowiedziała o początkach partnerstwa. Następnie głos zabrali wykładowcy ATA, mgr inż. arch. Beata Kwiatkowska i mgr inż. Piotr Kalbarczyk, prezentując koncepcję: „Miasto, jako laboratorium dydaktyczne. Interdyscyplinarna współpraca uczelni z samorządami, jako model kształcenia projektowego”.
    Podkreślono, że temat Wyszkowa został konsekwentnie wdrożony w ćwiczenia projektowe z architektury i urbanistyki w semestrze 2024/2025, obejmując przedmioty, m.in.: projektowanie architektoniczne wspomagane komputerem – modernizacja obiektów architektonicznych, projektowanie urbanistyczne wspomagane komputerem – struktura miasta (plan ogólny), projektowanie urbanistyczne – wprowadzenie do projektowania urbanistycznego, praca przejściowa – Projektowanie urbanistyczne, projektowanie specjalistyczne – przekształcenia obszarów o szczególnych uwarunkowaniach lokalnych, projektowanie urbanistyczne wspomagane komputerem – plan miejscowy
  2. Projekty urbanistyczne, zagospodarowanie nadbrzeża
    Panelu był poświęconego projektom urbanistycznym, a w szczególności zagospodarowaniu terenów wyszkowskiego nadbrzeża. Burmistrz Wyszkowa, Piotr Płochocki, wprowadzając słuchaczy w temat, przedstawił historyczne uwarunkowania tego obszaru, jego znaczenie dla miasta oraz wyzwania, z którymi Wyszków mierzył się na przestrzeni lat. Nakreślił także potencjał, jaki drzemie w nadbrzeżu, podkreślając jego rolę, jako ważnej przestrzeni społecznej. Następnie mgr inż. Piotr Kalbarczyk zaprezentował koncepcje przygotowane przez studentów ATA — wizje pokazujące, jak można przekształcić nadbrzeże w atrakcyjną, funkcjonalną i przyjazną mieszkańcom przestrzeń publiczną. Co ważne, projekty bazowały na ankiecie przeprowadzonej wśród mieszkańców Wyszkowa, dzięki czemu studenci mogli oprzeć swoje rozwiązania na realnych potrzebach i oczekiwaniach lokalnej społeczności. Koncepcje uwzględniały rekreację, dostępność, zieleń, aktywność społeczną i integrację nadbrzeża z istniejącą tkanką miejską. Zaprezentowane pomysły ukazały szerokie spektrum możliwości rozwoju — od stref wypoczynku po rozwiązania poprawiające funkcjonalność i estetykę tego kluczowego obszaru miasta.
  3. Branding – Projekt identyfikacji wizualnej Gminy Wyszków
    Panel ten koncentrował się na wizualnej przyszłości gminy. Mgr inż. arch. Mikołaj Michalak przedstawił propozycje nowoczesnego brandingu. Swoje projekty, zrealizowane w trakcie studiów na kierunku Wzornictwo ATA, zaprezentowali również studenci Emil Biolik i Rafał Markiewicz, pokazując swój pomysł w projektowanie identyfikacji wizualnej regionu.
  4. Koncepcje wyszkowskiego stadionu
    Panel, prowadzony przez dr. hab. inż. arch. Janusza Marchwińskiego, prof. ATA, Prorektora ds. nauki, skupił się na kluczowym projekcie infrastrukturalnym: „Modernizacja budynku hotelowo-administracyjnego oraz obiektów sportowych wraz z zagospodarowaniem terenów Stadionu Miejskiego i Szkoły Podstawowej nr 1 przy ul. T. Kościuszki 54 w Wyszkowie”. Swoje koncepcje przedstawili studenci ATA autorzy projektów: inż. arch. Krzysztof Jabłoński w grupie z inż. arch. Martyną Orłowską, grupa w składzie: inż. arch. Karolina Miler, inż. arch. Agata Halczak, inż. arch. Marcin Mittelstaedt. Zaprezentowano również projekt autorstwa inż. arch. Klaudii Bociek i inż. arch. Elizy Lasek.
    Wydarzenie to niosło wiele ciekawych rozwiązań np. wariacje projektowe kładki nad Bugiem łączące nabrzeże rzeki od strony Rybienka Leśnego i Placu Gwiaździstego na drugą stronę brzegu, czy koncepcja przywrócenia funkcji i przywrócenia Bugu do żeglugi oraz zagospodarowanie skarpy – nabrzeża od strony centrum miasta.

Podsumowując Archi forum 2025 utwierdziło obie strony tej współpracy, że relacje ATA z samorządem lokalnym – tak otwartym, dynamicznym i nastawionym na rozwój jak Gmina Wyszków – stanowi innowacyjny, efektywny i niezwykle potrzebny model kształcenia, który warto kontynuować i rozwijać. Dla samorządu zaś współpraca daje korzyści, gdyż mogą realnie wspierać rozwój lokalnej społeczności. Studentom zaś to partnerstwo stanowi wyjątkowy model współpracy, który pozwala studentom na bezpośredni udział w realnych projektach o znaczeniu lokalnym.

/oprac. KW + info/

47 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jarmark Bożonarodzeniowy

Zamknij